Blog » Blog » Tiltásra került a gyermekeket célzó reklámtevékenység

Tiltásra került a gyermekeket célzó reklámtevékenység

Hó elején az Európai Parlament az Internet vonatkozásában két új rendeletet fogadott el. Mindkét rendelet a gyermekekre fókuszál. Ezért a mostani két rendelet középpontjában a nagy online platformok egyértelműbb szabályozása áll.

Tiltás

A rendeletek értelmében a hatálybalépést követően az eddiginél szélesebb körben tiltják a gyermekeket célzó reklámtevékenységeket, és visszafogják az adatalapú marketinget. A most megalkotott törvények fellépnek a felhasználókat befolyásoló, megtévesztő, és a személyek tudatának befolyásolása ellen is.

A digitális piacokról és szolgáltatásokról szóló jogszabályok kihatással lesznek nemcsak a felhasználók életére, de a világhálón lévő cégek életére is. Azt azonban még nem lehet felmérni, hogy mindezek a gyakorlati életben mennyire lesznek életképesek, hogyan fognak működni.

Az EU erre a lépésre már régóta készült a felhasználók védelme és azonos feltételrendszer megteremtése érdekében, hogy az amerikai érdekeltségű BigTech irányító szerepe csökkenjen.

Nagyobb szabadság

A két új rendelet lényegesen több lehetőséget ad majd a felhasználóknak arra, hogy eldönthessék azt, hogy milyen tartalmakat szeretnének látni, és ahhoz milyen alkalmazást vegyenek igénybe. Ezáltal nőni fog az online biztonság is, azonban ez nem jelenti azt, hogy egyszerűbb lesz ez a digitális világ, mert az új szabályozás miatt több mindenre kell a későbbiekben figyelemmel lenni.

A szabályozás következményei

A felhasználói önállóság növekedésével a szolgáltatóknak ezzel párhuzamosan vissza kell fogniuk az adatalapú marketingjüket, azaz ez például azt jelenti, hogy a Facebook ki kell, hogy kapcsolja az ilyen típusú hirdetéseit, és a felhasználó fogja eldönteni, hogy azt bekapcsolja-e.

Voltak olyan alkalmazások az okostelefonokon, melyeket hiába akart a felhasználó törölni, ezt a szolgáltató nem engedte meg – most ezek törlése is lehetővé válik, sőt a felhasználó döntheti el, hogy milyen saját böngészőt állít be alapértelmezettként telefonján.

Kiemelt figyelmet kapnak a gyerekek, széles körben tiltásra kerülnek azok a reklámok, melyeknek kifejezetten a gyerekek a célcsoportja. Minden nagyobb online felületnek lehetővé kell tenni azt, hogy az ilyen tartalmakat a 18 éven aluliak ne érhessék el.

A két jogszabály fellép a „dark patterns”, azaz a sötét mintázat ellen is, melyekkel a felhasználókat eddig befolyásolni tudták, nem engedélyezett a továbbiakban a befolyásoláson alapuló platformok létrehozása.

Az új szabályozásoknak ezzel a rugalmasságával az a cél, hogy a felhasználók tudatossá és függetlenné válhassanak, ne legyenek kiszolgáltatva az online cégek kénye-kedvének. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy ez a szabályozás nem fogja megkönnyíteni a felhasználók életét, mert egyre több odafigyelést fog igényelni az oldalak böngészése. Eddig csak az úgy nevezett „sütik” -et kellett elfogadni, – ez az új szabályok bevezetésével sem fog változni – , azonban már több és tudatos döntést kell hozni a weblapok felkeresésekor.

Kik az igazi nyertesek

Az EU ezzel jóval markánsabban szeretne beleszólni a nagyobb szolgáltatók életébe. A szabályozás annyira komolyan gondolja a szigorítást, hogy egy külön kategóriát is létrehozott ezek a legnagyobb cégeknek a megnevezésére, ezek lettek az úgy nevezett kapuőrök, azaz „gatekeepers”. Feltétel, hogy a felhasználók száma meghaladja a 45 milliót.